Staalplaten

We duiken in deze aflevering in het zware transport; we gaan in het staalvervoer. Dit vervoer zit enorm in de lift en bovendien komen er steeds meer verschillende soorten staalwagens in model uit.
Een staaltrein is de blikvanger op de baan; een zwoegende eloc met een lange sleep wagens van de miniatuur hoogovens op weg naar het achterland blijft imposant.
We pakken ditmaal een platte wagen die als vier- en zesasser in het programma van de meeste modelspoorfabrikanten voorkomt. Deze wagens worden meestal ingezet voor het vervoer van landmachtmaterieel (tanks), funderingen voor bovenleidingportalen en platen staal. Deze wagens, in Nederland bekend als Demelwagens, zijn ondermeer aan te treffen in bloktreinen met daarin ook huifwagens en coilwagens voor staalvervoer. Ze vervoeren dan grote rechthoekige platen staal. Deze belading zullen we in model trachten weer te geven.

Benodigdheden

  • 4 stukjes polystyreenplaat dikte 1 mm, afm. 27 x 80 mm
  • metallic-verf van Revell (gun-metallic)
  • roestbruine verf van bijvoorbeeld Revell of Humbrol
  • 8 x balsahout of lucifershoutjes, afm 1 x 1 mm, lang 32 mm
  • zilverkleurig garen (bijv. Sukly Metallic)
  • penseeltje
  • keukenpapier
  • bisonkit
  • secondenlijm

Eindresultaat

Beschrijving

Hoe maken we staalplaten?

De staalplaten (4 stuks per wagen) maken we van polystyreenplaat met een dikte van 1 mm.
Dit artikel gaat uit van de maten in h0. De N-rijders zullen dus even moeten omrekenen.
We snijden dus 4 rechthoekige platen van 80 bij 27 mm. Nu staan we voor de opgave om het witte plastic op staal te laten lijken. We nemen een spuitbusje metallic-verf van Revell (gun-metallic) en spuiten de plaatjes hiermee.

Zodra de platen goed droog zijn kunnen we naar believen nog enkele roestplekken aanbrengen. Tip hiervoor een klein penseeltje in roestbruine verf en wrijf de penseel dan zo goed als droog op een stukje keukenpapier. Breng dan wat vlekjes aan op de 'staal'-platen en wrijf deze desnoods wat vlekkerig uit. Ook hier geldt dat overdaad schaadt, maar met name bovenop en aan de randen mogen de platen best wat roestig zijn.

Na deze behandeling oogt de lading al heel acceptabel.

Het beladen van de wagen

De platen zijn tijdens het transport van elkaar gescheiden door houten balken. In halfnul zijn deze balken gemakkelijk te imiteren door lucifershoutjes. We snijden de houtjes af op een lengte van 32 mm. Voor één wagen hebben we acht houtjes nodig.

De wagenbodem is in werkelijkheid gemaakt van houten planken. Op de modelwagen wordt deze vloer meestal weergegeven in kunststof of metaal. Deze vloer kan nog wat houtkleuriger gemaakt worden met wat bruine, gele en grijze verf. De echte puristen kunnen de wagenbodem eerst nog voorzien van een echte houten bodem, door middel van kleine op maat gemaakte dunne streepjes hout.
Dit even terzijde, nu weer terug naar de lucifers. De staalplaten worden straks exact in het midden van de wagen gelegd en steken ongeveer een centimeter over de balken heen.
Bij de vierassige wagen komen de onderste twee balken dan op 3 cm van de bufferrand af. De afstand tussen beide balkjes is dan zo'n 5 cm.

We lijmen de houtjes met wat houtlijm of Bisonkit vast op de wagenbodem. Vervolgens wordt de eerste staalplaat opgelijmd. Daarop komen weer 2 houten balkjes en zo stapelen we door tot we 4 platen hebben geladen.

We duiken nu in tante Agaath's naaimandje om een rolletje zilverkleurig garen te 'lenen'. De lading moet namelijk ook nog eens met spanbanden worden gefixeerd. Twee draden lopen in de breedterichting over de wagen en worden met secondenlijm in de op de wagenzijkant geïmiteerde ringen vastgelijmd. Twee andere lijnen lopen kruislings vanaf de beide bufferbalken in de lengte over de bovenste plaat.

Zo, de wagen is beladen en kan in de staaltrein worden opgenomen. U ziet dat het maken van deze lading niet zo moeilijk is. Als u dan weet dat er minimaal tien van dergelijke wagens in een staaltrein meelopen dan heeft u de komende maanden een leuk klusje op de camping aan het maken van staalladingen.


© Wim Hoekema, Sneek