De N-baan

Hoewel de N-baan nog in aanbouw is, hebben we al een duidelijk doel voor ogen; namelijk een zo natuurgetrouw mogelijke weergave van een deel van de Duitse Rijn. Maar zoals bij elke modelbaan is een goed begin het halve werk. Dit betekent dat we veel aandacht besteden aan de basis van de modelbaan. Een degelijke onderbouw van houten spanten met een stalen onderstel. Er is gekozen voor een open bouwwijze, waarop het sporenplan nauwkeurig is uitgelegd. Er is al vooraf veel aandacht besteed aan het sporenverloop, de blokindeling en beveiliging, maar ook aan de bereikbaarheid van de baan ingeval van verstoringen.
Om ieder lid met zijn specifieke specialiteiten op het gebied van modelspoor zo snel mogelijk de ruimte te geven om zich uit te leven, is er voor gekozen om de baan in fasen op te bouwen. De baan bestaat straks uit 4 delen, waarvan de eerste twee nu in aanbouw zijn. Zo is de eerste rails gelegd en wordt er nu hard gewerkt aan de elektronica onder de baan, zodat er binnenkort gestart kan worden met de eerste testritten. Zodra deze testritten met goed gevolg zijn doorlopen, kunnen de bouwers van huizen en andere scenery hun hart ophalen aan de aankleding van het landschap.

Rheinstrecke

Als thema voor de N-baan hebben we gekozen voor de 'Rheinstrecke', ofwel het landschap rond de Rijn, zoals dat in Duitsland te zien is. Het landschap zal bestaan uit lange zichtlijnen langs de oever van de Rijn met bosrijke hellingen en veel wijnbouw. Als blikvanger zal het plaatsje Oberwesel op de baan verrijzen, met oude stadsmuren en met diverse voor Oberwesel kenmerkende gebouwen.